METODY TERAPEUTYCZNE
Zapoznaj się z naszymi metodami terapeutycznymi.
ZAJĘCIA DLA KOBIET
Terapia metodą Porannego Kręgu - oparta na stymulacji polisensorycznej ( angażowanie wszystkich zmysłów dziecka do poznania otaczającego go świata). Podstawą tworzenia "porannego kręgu" jest świat przyrody. Jest on źródłem podstawowych symboli: żywiołów, barw, zapachów, smaków, wrażeń dotykowych i termicznych.. Ten rodzaj stymulacji stosowany jest codziennie na początku dnia. Rodzaj bodźców, którym poddawane są dzieci zależy od pory roku. Podczas zajęć panuje ciemność a dzieci siedzą w kręgu, dużą rolę odgrywa terapeuta, którego postawa, ruchy oraz ton głosu ma wpływać na dziecko odpowiednio wyciszająco lub pobudzająco. Wzrok podopiecznych stymulowany jest poprzez kolorowe materiały będące wystrojem sali, zapalanie świec, jak również odpowiednio dobrane przedmioty, którymi można wodzić przed oczami dziecka. Elementem zajęć jest również stymulacja wzroku poprzez eksponowanie dzieciom odpowiednich materiałów w świetle ultrafioletowym. Słuch stymulowany jest nie tylko mową terapeuty ale i odpowiednimi instrumentami. Podstawą stymulacji dotykowej jest masaż dłoni na powitanie. Do każdej pory roku przyporządkowany jest inny zapach, którym pobudzamy węch dzieci poprzez wlanie kilku kropel olejku aromatycznego do lampki zapachowej. Bodźce smakowe również zmieniają się zgodnie z porami roku, które to dodatkowo charakteryzuje inny żywioł będący cennym elementem zajęć, gdyż poszczególny żywioł sam w sobie ma charakter polisensoryczny. Istotą tych zajęć jest „spotkanie” z drugą osobą oraz budowanie zaufania i poczucia bezpieczeństwa.
MUZYKOTERAPIA
ZAJĘCIA DLA KOBIET
Zajęcia integracji sensorycznej mają na celu poprawę funkcjonowania ośrodkowego układu nerwowego odpowiedzialnego za odbiór, rejestrowanie i przetwarzanie bodźców zmysłowych (sensorycznych).
TERAPIA SI
ZAJĘCIA DLA KOBIET
Kształtowanie umiejętności i stwarzanie możliwości podopiecznym porozumiewania się za pomocą piktogramów, znaków Makaton, gestów, przedmiotów itp. Jej celem jest umożliwienie bądź ułatwienie porozumiewania się osobom z zaburzeniami mowy. W pracy z naszymi podopiecznymi wybór metody porozumiewania się dokonuje zespół specjalistów, który opracowuje indywidualny system komunikowania się. Pracę terapeutów w tym zakresie wzbogaca wykorzystanie nowoczesnych technologii tj. urządzenia z mową nagrywaną – komunikatory oraz specjalnie zaprojektowane myszy komputerowe dostosowane do potrzeb i możliwości osób z zaburzeniami motoryki.
KOMUNIKACJA ALTERNATYWNA
ZAJĘCIA DLA KOBIET
Oprócz tradycyjnych książek czy tekstów drukowanych, które terapeuci czytają podopiecznym stosujemy również czytelnicze materiały alternatywne (książki “mówione”, nagrane na płytach CD, płyty z nagraniami odgłosów przyrody, efektów akustycznych, muzyki, rysunki do kolorowania, zabawek, jak również filmy na płytach DVD oraz edukacyjne i terapeutyczne programy komputerowe). Ponadto podopieczni mają możliwość aktywnie czytać poprzez czytanie uczestniczące, które polega na czytaniu części tekstu przez terapeutę i dokańczanie przez dziecko poprzez korzystanie z komunikatora (na którym wcześniej został nagrany odpowiedni fragment bądź fragmenty tekstu). Budujemy wówczas wspólne pole uwagi z czytającym, dzieci kształtują umiejętności sprawcze w danej sytuacji. Dodatkowo podczas zajęć tych terapeuci używają rekwizytów czy samodzielnie wykonanych książeczek z doczepianymi obrazkami co uatrakcyjnia czytanie.
ZAJĘCIA CZYTELNICZE
ZAJĘCIA DLA KOBIET
Oparta na rozwijaniu u dziecka świadomości własnego ciała, rozwijaniu kontaktu społecznego, ruchu, rozwijaniu umiejętności kontroli ruchów. Wykorzystuje się tu aktywność ruchową oraz muzykę, każdy wykonywany ruch jest prosty, ma określony cel, wyznaczona jest jego długość i charakter. Dziecko ma satysfakcję z prawidłowo wykonywanego ruchu adekwatnie skojarzonego z muzyką. Zajęcia odbywają się codziennie, dzięki czemu podopieczni odczuwają relacje pomiędzy sobą i swoim ciałem, a to może uczynić je zdolnymi do odkrycia powiązań z otoczeniem i wejścia w relacje z innymi ludźmi, oraz do manipulowania przedmiotami w sposób celowy i poznawczy.
TERAPIA METODĄ M. CH. KNILLÓW
ZAJĘCIA DLA KOBIET
Mające na celu usprawnianie manualne i doskonalenie motoryki małej, dają możliwość rozwijania swoich zainteresowań oraz wyrażania siebie ”w sztuce”. Zajęcia techniczno – plastyczne mają ogromną wartość rewalidacyjno – terapeutyczną. Podopieczni w trakcie ich trwania gromadzą doświadczenia poznawcze i twórcze, wyrażają własne emocje i przeżycia. Czynności takie jak rysowanie, malowanie, lepienie, klejenie, wycinanie, zabawy z masami bezkształtnymi sprawiają im dużą przyjemność, uczą wytrwałości, odpowiedzialności, współpracy w zespole. Do wykonania zadań dobrane są metody aktywizujące, jak i różnorodne techniki.
ZAJĘCIA TECHNICZNO - PLASTYCZNE
ZAJĘCIA DLA KOBIET
Oparty na terapeutycznym wpływie dotyku, na wyciszaniu oraz redukowaniu napięć. Jest to szczególny rodzaj masażu polegający na modyfikacji ruchów, pozwala na przystosowanie go do potrzeb starszych dzieci i osób dorosłych. Jego głębokie relaksacyjne działanie widoczne jest już podczas pierwszych zajęć. Regularne stosowanie masażu uspokaja ciało i umysł, poprawia funkcjonowanie układu trawiennego, ułatwia zasypianie oraz pozytywnie wpływa na jakość snu. Masaż Shantala Body Touch obejmuje masaż pleców, rąk oraz nóg. Jest to ruch przypominający głaskanie. Ręka jest prowadzona powoli, a nacisk jest mocny i ciągły.
MASAŻ SHANTALA BODYTOUCH
ZAJĘCIA DLA KOBIET
Oparte na aktywnościach związanych z doświadczaniem swojego ciała, relacji z partnerem przeciwko, obok, z. Aktywność fizyczna jest czynnikiem kształtującym organizm człowieka i jego funkcje. Metoda wg. Weroniki Sherborn jest metodą niewerbalną, poprawia ona komunikację dziecka z otoczeniem, uaktywniając „ język ciała i ruchu”. Wykorzystanie tej metody zależy jedynie od naszej inicjatywy i zapotrzebowania. Dzięki tym ćwiczeniom, dzieci uczą się poznawać przestrzeń i zachowywać się w niej, czują się swobodnie i nie obawiają się otoczenia. Metoda ta pozwala dzieciom poznać swoje ciało i uczy kontrolować jego ruchy, ułatwia też nawiązywanie kontaktów, uczy empatii. Bardzo ważnym walorem metody W. Sherborne jest to, iż w atmosferze radosnej zabawy umożliwia dzieciom zaspokojenie potrzeb psychicznych w tym potrzeb społecznych i poznawczych.
ZAJĘCIA RUCHOWE
ZAJĘCIA DLA KOBIET
Sala Doświadczania Świata jest elementem wielopoziomowej, kompleksowej metody usprawniania zaburzonych zmysłów, oparta na pobudzaniu wzroku, słuchu, węchu, dotyku oraz układu przedsionkowo- prioproceptywnego poprzez ćwiczenia i aktywności wykorzystując sprzęt dostępny w Sali ( światłowody, łóżko wodne, huśtawki, projektor kolorów i obrazów, kolumnę wodne itp.). Przebywanie w Sali jest indywidualnie dostosowane do każdego dziecka. Podczas planowania czasu i rodzaju ćwiczeń bierzemy pod uwagę potrzeby dziecka, jego predyspozycje psychiczne i fizyczne, motywację, wytrzymałość.
Podczas zajęć na Sali Doświadczania Świata panuje atmosfera relaksu i odprężenia sprzyjająca rozluźnieniu i relaksacji wytworzona za pomocą muzyki, gry świateł czy odpowiednio dobranych zapachów. Zajęcia te wywołują u dzieci ożywienie, zainteresowanie i motywację do poznawania i działania. Podczas terapii dzieci otrzymują możliwość takiego przeżywania świata i kontaktu z otoczeniem, których w codziennych warunkach nie są w stanie przeżyć i doświadczyć z powodu swojej niepełnosprawności.
TERAPIA METODĄ SNOEZELEN
ZAJĘCIA DLA KOBIET
Oparta na stymulacji polisensorycznej (angażowanie wszystkich zmysłów dziecka do poznania otaczającego go świata). Podstawą tworzenia "porannego kręgu" jest świat przyrody. Jest on źródłem podstawowych symboli: żywiołów, barw, zapachów, smaków, wrażeń dotykowych i termicznych.. Ten rodzaj stymulacji stosowany jest codziennie na początku dnia. Rodzaj bodźców, którym poddawane są dzieci zależy od pory roku. Podczas zajęć panuje ciemność a dzieci siedzą w kręgu, dużą rolę odgrywa terapeuta, którego postawa, ruchy oraz ton głosu ma wpływać na dziecko odpowiednio wyciszająco lub pobudzająco. Wzrok podopiecznych stymulowany jest poprzez kolorowe materiały będące wystrojem sali, zapalanie świec, jak również odpowiednio dobrane przedmioty, którymi można wodzić przed oczami dziecka. Elementem zajęć jest również stymulacja wzroku poprzez eksponowanie dzieciom odpowiednich materiałów w świetle ultrafioletowym. Słuch stymulowany jest nie tylko mową terapeuty ale i odpowiednimi instrumentami. Podstawą stymulacji dotykowej jest masaż dłoni na powitanie. Do każdej pory roku przyporządkowany jest inny zapach, którym pobudzamy węch dzieci poprzez wlanie kilku kropel olejku aromatycznego do lampki zapachowej. Bodźce smakowe również zmieniają się zgodnie z porami roku, które to dodatkowo charakteryzuje inny żywioł będący cennym elementem zajęć, gdyż poszczególny żywioł sam w sobie ma charakter polisensoryczny. Istotą tych zajęć jest „spotkanie” z drugą osobą oraz budowanie zaufania i poczucia bezpieczeństwa.
TERAPIA METODĄ PORANNEGO KRĘGU
<
>
Niepubliczne Przedszkole
"Kraina Promyka"
ul. Pasymska 21a
12-100 Szczytno,
woj. warmińsko-mazurskie
ul. Pasymska 21a
12-100 Szczytno,
telefon: 89 624 34 37
e-mail: stowarzyszenie@promyk.org.pl